Alla kan falla offer för ett hackerangrepp eller bedrägeri online. Det går att undvika många attacker genom att vara försiktig och vidta säkerhetsåtgärder. Här kommer några riktlinjer för hur du kan skydda dina data och surfa tryggt.
01
Kontrollera alltid DEGIRO-URL:en innan du anger några personuppgifter.
DEGIRO är alltid helt utskrivet för alla våra webbplatser och alla landsdomäner. Till exempel är adressen för Sverige: https://www.degiro.se.
Utöver att kontrollera stavningen är det bra att leta efter ett stängt hänglås till vänster om webbadressen i sökfältet. Alla officiella DEGIRO-webbplatser har ett giltigt certifikat indikerat med en låssymbol. Du kan se certifikatet genom att klicka på låssymbolen. Därifrån kan du välja ”Anslutningen är säker” i popup-menyn och gå till ”Certifikatet är giltigt” för att se detaljer.
02
Vi använder flera e-postadresser för att kontakta dig. Vilken adress vi använder beror på typen av kommunikation vi skickar till dig. Om du får ett e-postmeddelande från oss ska du alltid kontrollera att det är en officiell e-postadress:
03
Du kan logga in på vår handelsplattform på två sätt:
04
I vår kommunikation länkar vi emellanåt till filer. Filerna innehåller förklaringar eller mer information om var du kan hitta specifika resurser. I fillänkar, precis som i våra webbadresser, skriver vi ut ”DEGIRO” och följer det med toppdomänen för ditt land – ”degiro.se” – eller ”degiro.com” för internationella dokument.
Exempel: I vissa av våra e-postmeddelanden kan du klicka på det markerade ordet ”Villkor” och bli omdirigerad till motsvarande PDF-fil med beskrivningen ”degiro.com/pdf/namn på pdf” eller ”degiro.se/pdf/namn på pdf” eller DEGIRO som en del av URL:en. Öppna aldrig filer eller länkar innan du har verifierat e-postadressen.
05
I vår kommunikation ber vi aldrig dig om ditt lösenord. Du kan ignorera alla e-postmeddelanden, SMS, telefonsamtal, webbplatser och personer som efterfrågar privat information. Klicka inte på länkar, lägg på telefonen och radera e-postmeddelanden om någon ber dig om din privata information. Kontakta även vår Service Desk. Dessutom är det, i enlighet med vårt Kundavtal förbjudet att dela ditt lösenord med en tredje part.
06
Vi kan kontakta dig per telefon eller e-post i händelse av en marginalsänkning. Vi ber dig att föra över pengar till IBAN-numret som är associerat med ditt konto för att åtgärda ditt låga saldo. Om IBAN i förfrågan inte är samma som IBAN-numret på plattformen eller i appen ska du ignorera förfrågan och informera vår Service Desk.
07
Vi är enbart mäklare och ger inga investeringsråd. Om någon utger sig för att representera DEGIRO och kontaktar dig per telefon, e-post eller annan metod för att ge rådgivning eller fråga om dina inloggningsuppgifter ska du inte svara. Vi länkar aldrig heller direkt till inloggningssidan. I stället kan vi använda den officiella startsidan eller en annan sida där du hittar knappen ”Logga in” i det övre högra hörnet.
08
Du kan aktivera tvåfaktorsautentisering för att lägga till ett extra säkerhetslager till ditt konto. Det här är en säkerhetsinställning du kan ställa in när du är inloggad för att skydda ditt konto ytterligare. Ställ in tvåfaktorsautentisering på mindre än fem minuter. Läs våra Vanliga frågor. För din säkerhet rekommenderar vi att du:
Om du tror att du har blivit utsatt för nätfiske, ett bedrägeri eller ett bedrägeriförsök ska du informera polisen eller relevanta myndigheter och kontakta oss genom att skriva till: accountsecurity@degiro.com.
Om du misstänker att ditt konto är utsatt för risk eller att en tredje part har obehörig tillgång till ditt konto kan du be oss att spärra kontot tillfälligt. Se vårt Kundavtal för mer information.
Tack för din anmälan. Om du har blivit utsatt för nätbrott ska du kontakta polisen eller dina lokala myndigheter, särskilt om brottet har medfört eller kan komma att medföra skada i framtiden.
Om du även anmäler spam, nätfiske, bedrägerier och andra typer av online-attacker till oss, kan vi förbättra våra säkerhetsåtgärder för dig och andra investerare.
Observera:
Investeringar är förenade med risker. Du kan förlora (en del av) ditt investerade kapital. Vi råder dig att endast investera i finansiella produkter som motsvarar dina kunskaper och erfarenheter. Detta är inte ett investeringsråd.
Investeringar är förenade med risker.
Vi vill hjälpa människor att bli de bästa investerare de kan bli. Genom att erbjuda en mängd möjligheter och val på vår användarvänliga plattform är det enklare att göra investeringar tillgängliga för alla: nybörjare eller experter. Du får tillgång till ett brett utbud av produkter på mer än 50 globala börser för att ha friheten att investera som du vill. I vår värld får du också mycket valuta för pengarna. Så utan att kompromissa kvaliteten, säkerheten och utbudet av våra investeringstjänster erbjuder vi otroligt låga avgifter. Att prioritera dina behov har hjälpt oss att bli den ledande europeiska online-mäklaren med över 2,5 miljoner kunder och mer än 100 internationella priser.
Villkor för erbjudandet om 1000kr i transaktionsavgifter
Om du aktiverar ditt DEGIRO-investeringskonto före den 1 januari 2024 kommer DEGIRO att ersätta dina transaktionsavgifter upp till 1000kr. Följande villkor gäller för detta erbjudande:
Godkännande av villkoren för erbjudandet
Genom att ta del av erbjudandet godkänner kunden automatiskt erbjudandevillkoren. DEGIRO kan närsomhelst avsluta kampanjen innan dess angivna avslutnings datum eller justera kampanjvillkoren. Sådana ändringar kommer att kommuniceras genom DEGIRO:s webbplats.
Deltagande
Alla kunder som har aktiverat ett konto hos DEGIRO senast den 31 december 2023 kan delta i erbjudandet.