Uppmärksamma falska sidor

Alla kan falla offer för ett hackerangrepp eller bedrägeri online. Det går att undvika många attacker genom att vara försiktig och vidta säkerhetsåtgärder. Här kommer några riktlinjer för hur du kan skydda dina data och surfa tryggt.

01

Användning av DEGIRO-webbplatsen

Kontrollera alltid DEGIRO-URL:en innan du anger några personuppgifter.

DEGIRO är alltid helt utskrivet för alla våra webbplatser och alla landsdomäner. Till exempel är adressen för Sverige: https://www.degiro.se.

Utöver att kontrollera stavningen är det bra att leta efter ett stängt hänglås till vänster om webbadressen i sökfältet. Alla officiella DEGIRO-webbplatser har ett giltigt certifikat indikerat med en låssymbol. Du kan se certifikatet genom att klicka på låssymbolen. Därifrån kan du välja ”Anslutningen är säker” i popup-menyn och gå till ”Certifikatet är giltigt” för att se detaljer.

02

E-postkommunikation från DEGIRO

Vi använder flera e-postadresser för att kontakta dig. Vilken adress vi använder beror på typen av kommunikation vi skickar till dig. Om du får ett e-postmeddelande från oss ska du alltid kontrollera att det är en officiell e-postadress:

  • Allmän nyhetsbrevskommmunikation: no-reply@mail.degiro.com
  • E-post från Service Desk: clients@degiro.se
  • Den första delen i en e-postadress (texten före ”@”) varierar, men officiella DEGIRO-e-postadresser slutar alltid med ”@degiro.co.se”, ”@account.degiro.com”, ”@mail.degiro.com” eller ”@degiro.com”.

03

Handelsplattform

Du kan logga in på vår handelsplattform på två sätt:

  • Direkt genom mobilappen (Apple eller Android)
  • Direkt genom att klicka på knappen i det övre högra hörnet på vår officiella webbplats.

04

Fillänkar

I vår kommunikation länkar vi emellanåt till filer. Filerna innehåller förklaringar eller mer information om var du kan hitta specifika resurser. I fillänkar, precis som i våra webbadresser, skriver vi ut ”DEGIRO” och följer det med toppdomänen för ditt land – ”degiro.se” – eller ”degiro.com” för internationella dokument.

Exempel: I vissa av våra e-postmeddelanden kan du klicka på det markerade ordet ”Villkor” och bli omdirigerad till motsvarande PDF-fil med beskrivningen ”degiro.com/pdf/namn på pdf” eller ”degiro.se/pdf/namn på pdf” eller DEGIRO som en del av URL:en. Öppna aldrig filer eller länkar innan du har verifierat e-postadressen.

05

Vi ber aldrig om ditt lösenord

I vår kommunikation ber vi aldrig dig om ditt lösenord. Du kan ignorera alla e-postmeddelanden, SMS, telefonsamtal, webbplatser och personer som efterfrågar privat information. Klicka inte på länkar, lägg på telefonen och radera e-postmeddelanden om någon ber dig om din privata information. Kontakta även vår Service Desk. Dessutom är det, i enlighet med vårt Kundavtal förbjudet att dela ditt lösenord med en tredje part.

06

Kontrollera IBAN-numret när du för över pengar

Vi kan kontakta dig per telefon eller e-post i händelse av en marginalsänkning. Vi ber dig att föra över pengar till IBAN-numret som är associerat med ditt konto för att åtgärda ditt låga saldo. Om IBAN i förfrågan inte är samma som IBAN-numret på plattformen eller i appen ska du ignorera förfrågan och informera vår Service Desk.

07

Inloggning och finansiell rådgivning: varning

Vi är enbart mäklare och ger inga investeringsråd. Om någon utger sig för att representera DEGIRO och kontaktar dig per telefon, e-post eller annan metod för att ge rådgivning eller fråga om dina inloggningsuppgifter ska du inte svara. Vi länkar aldrig heller direkt till inloggningssidan. I stället kan vi använda den officiella startsidan eller en annan sida där du hittar knappen ”Logga in” i det övre högra hörnet.

08

Extra säkerhet för ditt DEGIRO-investeringskonto

Du kan aktivera tvåfaktorsautentisering för att lägga till ett extra säkerhetslager till ditt konto. Det här är en säkerhetsinställning du kan ställa in när du är inloggad för att skydda ditt konto ytterligare. Ställ in tvåfaktorsautentisering på mindre än fem minuter. Läs våra Vanliga frågor. För din säkerhet rekommenderar vi att du:

  • Aldrig delar ditt lösenord
  • Byter lösenord var tredje månad
  • Använder ett lösenord med minst 12 tecken, varav en stor bokstav, en symbol (till exempel !@*^&) och en siffra
  • Inte sparar lösenordet i telefonen, datorn eller ett fysiskt anteckningsblock utan i stället använder en lösenordshanterare
  • Inte använder funktionen ”Spara lösenord” i telefonen eller datorn (det är bekvämt, men ändå en säkerhetsrisk)
  • Alltid låser din enhet
  • Loggar ut från kontot när du lämnar datorn
  • Är försiktig med osäkra internetanslutningar, såsom offentliga WiFi-nätverk
  • Virussöker din dator eller telefon ofta
  • Använder ett VPN (virtuellt privat nätverk) för att upprätta en säker nätverksanslutning när du använder offentliga nätverk
  • Använder adekvat skyddade enheter för att logga in på vår plattform
  • Använder olika lösenord för alla dina konton (inte bara DEGIRO-konton).
  • Var medveten om att tidszonerna och öppningstiderna för olika börser skiljer sig
  • Vid tekniska problem kan du lägga en order genom e-post eller telefon. Se våra Vanliga frågor om hur detta fungerar.
  • Vidarebefordra inte e-postmeddelanden från DEGIRO till andra Dina e-postmeddelanden kan innehålla känslig kontoinformation
  • I stället för att ansluta din telefon till en offentlig USB-laddningsport bör du t.ex. använda ett AC-eluttag, en bärbar powerbank eller en datablockerare
  • Uppdatera alltid DEGIRO-appen till den senaste versionen

Kontakta oss

Om du tror att du har blivit utsatt för nätfiske, ett bedrägeri eller ett bedrägeriförsök ska du informera polisen eller relevanta myndigheter och kontakta oss genom att skriva till: accountsecurity@degiro.com.

Om du misstänker att ditt konto är utsatt för risk eller att en tredje part har obehörig tillgång till ditt konto kan du be oss att spärra kontot tillfälligt. Se vårt Kundavtal för mer information.

Tack för din anmälan. Om du har blivit utsatt för nätbrott ska du kontakta polisen eller dina lokala myndigheter, särskilt om brottet har medfört eller kan komma att medföra skada i framtiden.

Om du även anmäler spam, nätfiske, bedrägerier och andra typer av online-attacker till oss, kan vi förbättra våra säkerhetsåtgärder för dig och andra investerare.

Din investeringsresa börjar här

Öppna ett gratis konto på vår användarvänliga plattform med över 2,5 miljoner investerare.

Låt oss sätta i gång

Observera:
Investeringar är förenade med risker. Du kan förlora (en del av) ditt investerade kapital. Vi råder dig att endast investera i finansiella produkter som motsvarar dina kunskaper och erfarenheter. Detta är inte ett investeringsråd.

Investeringar är förenade med risker.

icon_close

Vi vill hjälpa människor att bli de bästa investerare de kan bli. Genom att erbjuda en mängd möjligheter och val på vår användarvänliga plattform är det enklare att göra investeringar tillgängliga för alla: nybörjare eller experter. Du får tillgång till ett brett utbud av produkter på mer än 50 globala börser för att ha friheten att investera som du vill. I vår värld får du också mycket valuta för pengarna. Så utan att kompromissa kvaliteten, säkerheten och utbudet av våra investeringstjänster erbjuder vi otroligt låga avgifter. Att prioritera dina behov har hjälpt oss att bli den ledande europeiska online-mäklaren med över 2,5 miljoner kunder och mer än 100 internationella priser.

Logo

Villkor för erbjudandet om 1000kr i transaktionsavgifter

Om du aktiverar ditt DEGIRO-investeringskonto före den 1 januari 2024 kommer DEGIRO att ersätta dina transaktionsavgifter upp till 1000kr. Följande villkor gäller för detta erbjudande:

  • Erbjudandet gäller till och med den 31 december 2023.
  • Under erbjudandet får nya kunder som har aktiverat ett konto upp till 1000kr i transaktionsavgifter tillbaka.
  • De första transaktionskostnaderna och externa hanteringsavgifter upp till 1000kr fram till den 31 januari 2024 kommer att återbetalas.
  • Valutahanteringsavgifter (Auto FX och manuell) kommer ej återbetalas i samband med denna kampanj.
  • I början av februari 2024 kommer vi att ersätta transaktionskostnader och externa avgifter som du har använt (upp till högst 1000kr) till ditt DEGIRO-konto.
  • Erbjudandet gäller endast för nya kunder med ett svenskt DEGIRO-konto.
  • När du signerat kundavtalet kommer ditt konto att aktiveras och erbjudandeperioden att börja.
  • För att börja handla och därmed använda kupongen värd 1000kr måste den nya kunden göra en insättning först (minsta summa är 1kr).
  • Nya kunder som påbörjat sin registrering före erbjudandet men aktiverar sitt DEGIRO-konto under erbjudandet kan också utnyttja erbjudandet.
  • Om ett befintligt konto redan är kopplat till den nya kundens adress, är deltagande uteslutet.
  • Varje ny kund kan bara få 1000kr i transaktionsavgifter en gång.
  • Holländsk lag är tillämplig på denna kampan.

Godkännande av villkoren för erbjudandet

Genom att ta del av erbjudandet godkänner kunden automatiskt erbjudandevillkoren. DEGIRO kan närsomhelst avsluta kampanjen innan dess angivna avslutnings datum eller justera kampanjvillkoren. Sådana ändringar kommer att kommuniceras genom DEGIRO:s webbplats.

Deltagande

Alla kunder som har aktiverat ett konto hos DEGIRO senast den 31 december 2023 kan delta i erbjudandet.

icon_close